Compliance, Ethics & Sustainability Voorheen tijdschrift voor Compliance 2012 nr. 4

Uit de boekenkast van de bedrijfsethiek (46)

dr. E.D. Karssing*

In de bedrijfsethiek is een groot aantal boeken en artikelen verschenen waarin op praktische wijze integriteitsvraagstukken worden behandeld en concrete aanbevelingen worden gedaan voor het bevorderen van de integriteit van organisaties en haar medewerkers. Niet iedereen weet deze publicaties te vinden of heeft tijd ze te lezen. Daarom kijkt Edgar Karssing geregeld voor het Tijdschrift voor Compliance in de boekenkast van de bedrijfsethiek en bespreekt hij een artikel of boek. Deze bijdragen zijn geen recensies, maar

Artikel kopen € 79,00 excl. BTW

In plaats van abonneren kunt u dit artikel ook afzonderlijk kopen.

een samenvatting van de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de auteur(s), die hij zal confronteren met zijn eigen observaties als trainer en adviseur op het gebied van ethiek en integriteit. In dit nummer wordt het boek Lerend organiseren en veranderen. Als meer van hetzelfde niet helpt van André Wierdsma en Joop Swieringa besproken. 1. Inleiding Ethiek en cultuur. Net als mensen hebben ook organisaties opvattingen en overtuigingen – we noemen dit cultuur. De cultuur van een organisatie beïnvloedt het denken en doen van mensen. Een cultuur geeft op een subtiele manier de boodschap: ‘zo doen we dat hier’.1 Een ethische cultuur is zowel gewetensvol als waardenvol.2 Het geweten van organisaties functioneert doordat in de organisatie tijd wordt gemaakt om na te denken over de missie, over de operationele doelstellingen, over ‘onze manier van werken’. In een gewetensvolle cultuur vinden collega’s het vanzelfsprekend om gevraagd en ongevraagd met elkaar het gesprek aan te gaan over lastige kwesties en de inhoud en grenzen van hun verantwoordelijkheden om gezamenlijk uitgangspunten te verhelderen en te toetsen en te zoeken naar toepasbare kaders. Kenmerken van een dergelijke cultuur zijn veiligheid, openheid, alertheid, constructief meedenken, aanspreekbaarheid, vertrouwen, wederzijds begrip en respect. Er is ruimte voor echte vragen, vragen waarbij het antwoord niet vanzelfsprekend is. In een waardenvolle cultuur kunnen alle medewerkers een antwoord geven op de volgende vragen en ze gedragen zich daar ook naar: ‘Wat doen we hier? Voor wie doen we het? Waar gaan we naartoe? En hoe komen we er? Waar zijn we goed in? Vanuit welke waarden en normen opereren we? Wat is onze grote wens of ambitie? Wat is onze bijdrage aan de wereld?’3 In een waardenvolle cultuur zijn er duidelijke geschreven en ongeschreven waarden en normen die ook daadwerkelijk richtinggevend zijn. Deze waarden en normen kunnen daarnaast de morele toets der kritiek doorstaan – de maffia heeft immers ook een waardenvolle cultuur. De spannende vraag is niet zozeer hoe een ethische cultuur eruit ziet, maar hoe je aan een ethische cultuur kunt werken. Het heeft weinig zin om een blauwdruk uit te werken en deze te implementeren. De nadruk zou moeten liggen op het proces van aanpassen aan een zich steeds veranderende omgeving. Het is een veranderopdracht, want wellicht nooit helemaal realiseerbaar en ook geen vaststaande grootheid; de definitie van een ethische cultuur is dan niet meer, maar ook niet minder dan een wenkend perspectief. In het onderzoeksrapport Winst op gedrag en cultuur van het Nederlands Compliance Instituut (NCI) wordt een belangrijk inzicht geformuleerd ten aanzien van deze veranderopdracht: ‘Op het moment dat een organisatie gedrag wil veranderen, is het noodzakelijk om de waarden en normen te veranderen op basis waarvan dat gedrag wordt geuit. Een organisatie kan alleen succesvol veranderen als men terug gaat naar de wortels van deze waarden en normen: de basisaannames die veelal onbewust worden ervaren en daardoor lastig te identificeren zijn’.4 In boekenkast 45 heb ik geprobeerd de categorie basisaannames te concretiseren door te laten zien hoe het Rijnlandse model en het Anglo-Amerikaanse model twee intern consistente perspectieven zijn, die zijn gebaseerd op zeer verschillende basisaannames ten aanzien van bijvoorbeeld het mensbeeld, de definitie van een organisatie, samenwerking en de rol van het management. Belangrijke trefwoorden om het Rijnlandse model samen te vatten zijn vertrouwen, samenwerking en vakmanschap; met het Anglo-Amerikaanse denken ligt de nadruk veel meer op risicoreductie, planning & control en gedetailleerde instructie. De manier waarop De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aandacht vragen voor cultuur impliceert Rijnlandse basisaannames. Vanuit een Anglo-Amerikaanse opvatting van compliance zal dit slechts bevreemding oproepen. Ook de verplichting tot het afleggen en ondertekenen van een eed of belofte voor elke persoon bij elke financiële onderneming als hulpmiddel om de gewenste cultuuromslag te realiseren veronderstelt Rijnlandse basisaannames. Tenminste, als de eed of belofte wordt gezien als een moreel appel en een richtsnoer voor leren, niet als een hulpmiddel om medewerkers te beleren, te indoctrineren. In Het Rijnland praktijkboekje. Hoe maak je een Rijnlandse organisatie? geven Jaap Peters en Mathieu Weggeman enkele handvatten voor het werken aan een (ethische) cultuur die past bij het Rijnlandse model en illustreren dit met enkele praktijkvoorbeelden. De belangrijkste basisprincipes zijn: • ‘Geef het organiseerproces (het primaire proces) terug aan de inhoudelijke professionals en leg het niet neer bij de stafdiensten en de managers. • Kies de actualiteit van het hier en nu als uitgangspunt voor het handelen (en niet de planning). • Als u wilt veranderen, doe dat dan op een manier die past bij een situatie die u beoogt na de verandering (de verandering an sich moet in dit geval ook Rijnlands zijn)’.5 Met name het laatste basisprincipe is fundamenteel voor een cultuurverandering. André Wierdsma en Joop Swieringa spreken in hun boek Lerend organiseren en veranderen. Als meer van hetzelfde niet helpt over de eerste wet van organisatieverandering: ‘wie een organisatie wil veranderen, moet de verandering aanpakken conform de regels, inzichten en principes, die gelden in de gewenste organisatie. De geloofwaardigheid van veranderingsprocessen hangt in sterke mate af van de congruentie tussen de boodschap en de aanpak. Is the medium the message? Wat men met de verandering wil bereiken, wordt minstens zo sterk overgebracht door de manier waarop de verandering wordt aangepakt, als door het doel dat men zegt te willen bereiken’.6 In deze boekenkast bespreek ik het boek Lerend organiseren en veranderen van André Wierdsma en Joop Swieringa om beter inzicht te krijgen in een manier van leren voor organisaties waarvoor meer van hetzelfde niet helpt. Financiële ondernemingen lijken me bij uitstek dergelijke organisaties. Vertrouwen win je niet terug met meer regels, voorschriften en toezichthouders. Er is een veel fundamentelere aanpak nodig, een cultuurverandering die niet aan de oppervlakte blijft met mooi verpakte business principles en goede bedoelingen, maar een aanpak die terug gaat naar de kern en de basisaannames ter discussie stelt. Wellicht zelfs het business model van de onderneming. Er is een lerende organisatie nodig, een organisatie ‘die zichzelf voortdurend, al lerend, weet aan te passen aan de veranderingen in de wereld waarin en de klanten waarvoor ze werkt. Een organisatie, die weet te leren van haar eigen handelen, en dit handelen weet aan te passen aan wat er geleerd is’.7 In de conclusies kom ik terug op de eed of belofte. Deze wordt mijns inziens te weinig gezien als een kans; het lijkt erop of vooral energie wordt gestoken in het pacificeren van de verplichting – hoe voldoe ik zo goedkoop mogelijk aan deze verplichting met zo min mogelijke verstoring van ‘business as usual’? Ook zal ik moeten ingaan op een pijnlijke vraag: in welke mate staat compliance als stafafdeling een ethische cultuur in de weg?

U heeft op dit moment geen toegang tot de volledige inhoud van dit product. U kunt alleen de inleiding en hoofdstukindeling lezen.

Wanneer u volledige toegang wenst tot alle informatie kunt u zich abonneren of inloggen als abonnee.


Deel deze pagina:

Nog niet beoordeeld

Bijlage(n)

  • Bijlagen zijn alleen beschikbaar voor abonnees.

Artikel informatie

Type
Artikel
Auteurs
dr. E.D. Karssing*
Auteursvermelding
Ik ben auteur van dit artikel
Datum artikel
Uniek Den Hollander publicatienummer
UDH:TvCo/10230

Verder in 2012 nr.4

 Redactioneel. Ethiek en Cultuur

De wet van de stimulerende achterstand (een afgeleide van de wet van de remmende voorsprong) blijft een interessant fenomeen. Het is nog niet zo lang geleden, om precies te zijn op 23 juni 2010, ...

 Gesprekken rond Compliance. Interview met Femke de Vries en Wijnand Nuijts over het toezicht op gedrag en cultuur

Hoe beteugel je als toezichthouder de animal spirits in de financiële sector? De Nederlandsche Bank is de eerste toezichthouder ter wereld die toezicht houdt op moeilijk grijpbare zak...

 Het True North van de compliance officer: Navigator en verbindingsofficer

Columbus nam het verschijnsel als eerste waar toen hij in 1492 op zoek was naar Indië en ten zuidoosten van de Verenigde Staten de Sargasso Zee invoer en merkte dat zijn kompas kuren ...

 Kritisch over Inducing Corporate Proactive Compliance

Sharon Oded, Inducing Corporate Proactive Compliance – Liability Controls & Corporate Monitors (diss. Rotterdam) 2012, 338 p. (inclusief een uitvoerige lijst met literatuurreferenties en een Ned...

 ‘Compliance officer: graag aandacht voor soft-controls!’

Dat cultuur en gedrag binnen organisaties van invloed zijn op (on)gewenst gedrag van medewerkers, meer dan regels en procedures, is inmiddels duidelijk. De compliance officer heeft een belangrij...

 Jurisprudentie Compliance

Rb. Rotterdam 27 september 2012, AWB 11/4193 en AWB 11/4266, LJN BX8528 Inzake: Rechtbank Rotterdam corrigeert Wegenerboetes

 De rol van de compliance officer ten aanzien van gedrag en cultuur. De stand tot nu toe en de verwachtingen voor 2013-2014

Tussen november 2011 en juni 2012 hebben wij onderzoek gedaan naar de rol van de compliance officer ten aanzien van cultuur in financiële ondernemingen in Nederland. Dit heeft geleid tot een ond...

 Compliance Column. Leg uit en laat zien

Het laatste nummer van het TvCo in 2011 ging over het thema Toezicht. Als deus ex machina werd het begrip ‘cultuurverandering’ gehanteerd om te komen tot een meer adequaat handelen va...

 Gedrag als expliciet onderdeel van het in-control vraagstuk

Schandalen hebben het vertrouwen van investeerders in ondernemingen geschaad en de aandacht voor het in-control zijn van ondernemingen verhoogd. Echter, nieuwe schandalen zijn niet voorkomen met...

 Odysseus en Compliance

Zeker in onrustige tijden kan het voor managers geen kwaad om inspiratie te zoeken met als doel het naleven van afspraken te versterken. Compliancemanagement is immers uitdagender wan...